Sinds ik een eigen bedrijf heb als adviseur krijg ik regelmatig aanbiedingen van grote energieleveranciers voor voordelige energiecontracten. Ze nemen zelfs de moeite om persoonlijk bij mij aan de deur te bellen. Zo ook gister.
Ongeacht het ongetwijfeld prachtige aanbod ben ik echter niet geïnteresseerd in overstappen. Zodra ik een woord tussen het verkooppraatje kan krijgen leg ik uit dat ik energie afneem via mijn eigen lokale coöperatie, in dit geval Grunneger Power via de NLD. En dat ik daar best wat meer voor wil betalen als dat het geval zou zijn (hoewel het aanbod van de NLD qua prijs ook behoorlijk scherp is).
Dit wekt altijd bevreemding op bij de marketeers. Maar als je uitlegt dat het je eigen coöperatie is waar de energie lokaal en duurzaam wordt opgewekt en winst terugvloeit in je eigen omgeving, beginnen ze er iets van te begrijpen. Ze proberen dan nog wel uit te leggen dat ook zij op hun manier heel duurzaam bezig zijn, maar als ik het nog een keer uitleg valt er een kwartje.
“Zo had ik het nog niet bekeken, mevrouw”.
Het wordt hoog tijd dat grote energieleveranciers als NUON en Essent inzien dat voor een groeiende groep mensen duurzaamheid, onafhankelijkheid en leefbaarheid belangrijkere factoren zijn dan sec de prijs van de geleverde energie. Ze bedenken vast wel iets om in hun marketing ook deze doelgroep aan te spreken. Maar ik blijf bij mijn coöperatie. En trots op.